Fred & Lori
cca 5 min
Až na čtvrté akci autentického projíždění trasy nějaké aktuální Grand Tour jsem potkal někoho, kdy by realizoval stejný plán. A byla to vcelku zajímavá shoda okolností. Letošní Tour de France pro mě měla jisté specifikum. Protože jsem se na jednu sobotu otáčel domů na svatbu přátel, z logistických důvodů jsem celý druhý týden expedice posunul o jeden den "dopředu". Specificky jsem si pohrál s diářem a Excelem tak, aby se to dalo zvládnout, a tedy určitých pět etap jsem nejel standardně v ten samý den jako závodníci, ale měl jsem před nimi jeden den náskok. A díky tomu jsem se setkal s Američanem Fredem, který mě na trase jedné z předpyrenejských etap dojel. Zjevně ostřílený cyklista ve středním věku trasu závodu projížděl o den před závodníky celou. Doprovod v autě mu po celé tři týdny s obdivuhodnou laskavostí děla jeho přítelkyně Lori.
Jak jsem později zjistil, Fred má velice zajímavou cyklistickou minulost, je bývalým dvojnásobným americkým silničním mistrem v kategorii do 23 let, nicméně na skutečnou profesionální Tour de France to nedotáhnul. No a tak mnoho let po kariéře dostal chvályhodný nápad alespoň takto soukromě zrealizovat projetí kompletního ročníku v rámci vlastní organizace. Několik kilometrů jsme tedy v horkém červencovém dni absolvovali pospolu a v rámci plánované občerstvovací zastávky u parkující Lori jsem odhodlaného sportovce vyzpovídal.
Frede, můžeš se trochu představit?
Jsem Fred Boos, jedoucí sólo po trase Tour de France 2024. Doufám, že to celé zvládnu a dotáhnu až do Nice.
Jak to jde? Jak se od začátku ucítíš? Je to těžké, nebo je to OK?
Je to těžké, je to těžké. Jet sám ve větru je náročné. Přál bych si jet s více lidmi, ale to je složité, protože každý je jinak rychlý.
Přesně, to je případ i nás dvou. My jsme našli společné tempo, ale jen na pár kilometrů. Když jsme vjeli do kopce, byl jsi mnohem rychlejší. Je to tvoje první Tour, nebo už jsi nějakou jel?
Před dvěma lety jsem projel dámskou Tour, což byl jeden týden a zhruba tisíc kilometrů. Bylo to mnohem lehčí, mnohem kratší. Jel jsem to ve skupině. Tentokrát to je mnohem náročnější. Je to sólo, mnohem více mil, náročná logistika… Dokončíš etapu, je pozdě a musíš se dostat do dalšího města, ubytovat se, nakoupit a tak dál. Takže je to mnohem složitější.
Jsme v půlce Tour, takže třetí týden už se blíží. Jaké jsou tvoje pocity ohledně třetího týdne? Bojíš se, nebo se těšíš? Co ti přijde na mysl, když se řekne "třetí týden Grand Tour"?
Pro mě je všechno o třetím týdnu, takže se snažím jet tak lehce, jak jenom můžu. To je pro mě těžké, protože doma normálně jezdím dost ostře. Takže tady musím jet tak lehce, jak to jen jde, abych byl připraven pro třetí týden, protože vím, že ten bude hodně náročný.
Máme za sebou Col du Galibier. Ještě při jízdě jsi mi říkal, že ten už jsi v minulosti vyjel třikrát. Je to tvoje oblíbené stoupání? Jak sis ho užil nyní?
Už jsem ho jel z obou stran, mám rád Galibier z druhé strany od Valloire. Bylo snadnější teď jet nahoru od Lautaretu a do Valloire sjíždět. Neříkám, že to bylo snadné, ale bylo to jednodušší. Zajímavé bylo další den při rovinaté etapě, že jsem zaznamenal, že můj wattový výkon během celé etapy byl vyšší než u Egana Bernala. (pozn.: kolumbijský profesionál, vítěz Tour de France 2019) To ukazuje, jak jsou závodníci schopni v pelotonu šetřit síly a jet lehce. Pro ně je pak 120 mil – 200 kilometrů – jako den volna, jelikož skoro nevyvíjejí úsilí.
Je tady nějaký kopec-velikán, na který se nejvíc těšíš? Například Col du Tourmalet? Ten tě čeká zítra.
Mám rád Col d'Èze, kde jsem kdysi závodil, takže na něj se těším. I když to není velikán, pro mě je to speciální kopec. Takže Col d'Èze v Nice. Když to zvládnu až tam, tak ten bude skvělý. (pozn: letošní Tour de France kvůli termínové kolizi s olympijskými hrami poprvé v historii z organizačních důvodů nekončila v Paříži)
Jedeš celou Tour den před závodem. Nelákalo by tě dát si nějakou etapu ve stejný den jako závodníci? Kvůli atmosféře. Nebo je to pro tebe komfortní takto, že máš jednak čas na vlastní tempo a jednak neřešíš policisty, organizátory, kteří by tě zastavovali?
Tak jsem to měl na dámské Tour, kdy jsem jel ve stejný den. Ale já musím být víc v klidu, protože si myslím, že kdybych jel mezi fanoušky, tak bych jel moc ostře, přepálil to a před třetím týdnem bych byl hotový. (smích)
Takhle si kontroluješ watty a jedeš v pohodě.
Jsem hodně ponořený do dat. Sleduju svůj srdeční tep, watty, kalorie, převody… Jedu jako profík. (smích)
To vypadá, jako že jsi z Ineosu Grenadiers! (smích) (pozn.: tým, který byl svého času průkopníkem precizního vědeckého přístupu k výkonu v závodech) Fajn, děkuju za odpovědi a ještě se zeptejme tvé přítelkyně…
…úžasná podpora – celé tři týdny v autě. Lori, můžeš se trochu představit?
Ahoj, já jsem Lori a jsem Fredova podpůrná osoba. Dohlížím na to, aby měl jídlo, pití… led! Led je opravdu důležitý.
Je pro tebe těžké zvládat logistiku, nebo je to v pohodě?
Myslím, že logistika je snadná. Pro mě je mnohem těžší zkrátka sedět v autě a vidět ho, jak jede, jak ostatní jezdí… Neměla jsem ještě moc času se projet také, takže toto považuju za nejnáročnější. (smích)
Díky za váš čas a užijte si zbytek Tour! A možná na shledanou v Nice.
– 11. července 2024